Autofagi- en storstädning för dina celler.

Fasta i olika former har blivit populärt i många kostmedvetna kretsar. I mitt nätverk av lågkolhydratätande vänner har nog alla testat detta men även bland kolhydratätare i min närhet hör man att det pratas om olika former av fasta även om det då oftast handlar om en metod för att gå ner i vikt.

Jag och min man har fastat tidigare, oftast har det helt handlat om periodisk fasta men vi har även provat dygnsfasta och vi mår bägge bra av detta. Mannen upptäckte för flera år sedan att hans för en kolhydratätare relativt nyttiga frukost med grovt bröd, smör, salami eller skinka och en smoothie på naturell yoghurt och osötade bär enbart triggade honom och gjorde honom hungrigare innan lunch. Sedan dess är han fastande till lunch för att han mår bättre av detta och är mindre hungrig innan lunch. Själv äter jag oftast någon form av frukost bestående av ägg, fröknäcke eller kikärtsbröd med smör och pålägg på jobbet men skippar oftast frukost helt mina lediga dagar, jag är inte så noga utan det blir som det faller sig. När vi är på resande fot och bor på hotell där frukost ingår brukar vi båda äta frukost, skippa lunchen och äta middag. Nu har vi börjat med en mer reglerad fasta där vi varannan vecka har ett dygns vattenfasta utöver denna oregelbundna periodiska fasta som vi är vana med. Vad vill vi då uppnå med detta? Vi vill helt enkelt må bra, hålla oss friska och efter allt vi fått till oss om fördelarna med fasta tror vi att detta hjälper oss att uppnå detta. Har inga speciella krav på hur länge vi ska hålla på utan vi låter kroppen styra detta, så länge vi mår bra kör vi på.

Att fasta upplevs av många som ett sätt att boosta kroppen och denna känsla har en förklaring. Fasta kan helt enkelt hjälpa kroppen att må bättre och är ett sätt att hålla sig friskare och numera är det allt fler forskare som tror att kalorirestriktion kan vara ett sätt att motverka cancer och flera neurogenerativa sjukdomar. Vad är det då som händer i kroppen vid fasta? helt enkelt handlar det om autofagi.

Autofagi kommer från det grekiska ordet autophagy där auto betyder själv och phagy betyder äta och autofagi/ autophagy betyder därmed självätande och det är en av kroppens grundläggande processer. Vi bryter ständigt ner och återvinner cellens beståndsdelar på ett väldigt finurligt sätt- kroppen är verkligen otrolig.

Själva processen kan liknas vid en storstädning men på cellnivå där kroppen själv hittar gamla skräpiga celldelar och förstör dem för att ge plats för nya fräscha celler. Man har kommit fram till att orsaken till många av åldrandets effekter är just när kroppen är dålig på att städa undan dessa gamla celler och då dessa inte städas undan sker ju heller ingen cellförnyelse. Man kan hjälpa kroppen på traven med denna storstädning med regelbunden fasta och på detta sätt reversera åldrandeprocessen genom att göra sig av med gammalt cellskräp och ersätta det med nya delar.

När du fastar så minskar ditt insulin och i samma veva ökar ditt glukagon eftersom de är varandras motsatshormoner (när du sedan äter igen så händer samma sak fast tvärtom, insulinet ökar och glukagon minskar) Denna ökning av glukagon stimulerar autofagiprocessen som är själva storstädningen. Just fasta ger det största effekten av autofagi och denna process är dessutom unik vid fasta, det går inte att se denna positiva effekt vid vanlig kalorirestriktion eller bantande.

Du blir sjuk av för mycket autofagi på samma sätt som du blir sjuk av för lite. Konstant svält och bantande farligt för oss precis som konstant ätande är onyttigt. Vi ska helt enkelt sträva efter att ta oss tillbaka lite till hur vi levde då vi var jägare och samlare då vi ibland hade dåligt med mat och ibland hade vi gott om byte vilket gav oss en naturlig fasta med jämna mellanrum och ätande däremellan. Detta gav cellrening vid fasta och celltillväxt vid ätande.

En som skrivit och pratat mycket om just fasta, både dess fördelar och nackdelar är Matina Johansson, hennes blogg följer du kanske? om inte så har du en länk till denna här https://martinajohansson.se/

Ett intressant forskningsprojekt som pågår just nu är genetiker och professor Fredrik Ståhl som studerar 500 friska äldre mellan 70-90 för att se hur deras matvanor, sociala umgänge och livsstil påverkar deras hälsa för att helt enkelt svara på frågan om de är friska på grund av sin livsstil eller tack vare sina gener? Fredrik fastar själv regelbundet för att få kroppen att må bättre och han rekommenderar det för alla friska personer över 45. Här kan du hitta denna mer om denna intressanta studie kring åldrande  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6645793

År 2016 fick den Japanska cellbiologen Yoshinori Ohsumi nobelpriset i medicin/ fysiologi för sin forskning kring autofagi . Mer om hans forskning kan du hitta här https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2016/press.html

 

Mejerifritt- mina resultat och erfarenheter

Jag har testat att leva mejerifritt i 5 veckor och tänkte redovisa lite av mina resultat och erfarenheter. Jag har aldrig upplevt mejerier som något jättestort problem för mig vare sig det gäller mående eller vikt men efter att ha fått inspiration från andra i LCHF-sfären ville jag ändå testa utan och bestämde mig för att vara utan mejerier i två månader.

Laktosen/ mjölksockret i mjölkprodukterna är självklart inte bra för oss men sämst är faktiskt kaseinet/ mjölkproteinet. För många har dessa en beroendeskapande effekt, Det finns studier som visar på samband mellan hjärt- kärlsjukdomar och ökning av diabetes i samband med högt intag av mjölkprodukter och just mjölkproteinerna ökar på nivåerna av IGF-1 (insulinelike growth factor) som stimulerar tillväxten av cancer och är inflammationshöjande. Eftersom jag har psoriasisartrit som är en inflammatorisk sjukdom så känns det onödigt att höja detta ännu mer i min kropp.

Jag har valt att behålla smör i min kost eftersom det innehåller minimal mängd mjölkprotein men rikligt med mjölkfett som är bra ur hälsosynpunkt. Smör innehåller vitamin K2  som är bra för hjärta och kärl, smörsyra som är bra för tarmfloran samt A-, D- och E-vitamin. Har även valt att äta get- och fårost som inte har samma negativa effekter

Jag har väl aldrig varit någon riktig storätare på mejerier, har aldrig ens som barn gillat att dricka mjölk, milkshake eller äta någon form av glass. Inte heller har yoghurt eller fil med müsli och liknande lockat mig. Jag har däremot alltid gillat olika sorters ost, ju starkare desto godare så där kan det ju slinka ner en hel del. Har sedan jag började med LCHF oftast haft grädde i grytor och de flesta såser jag gjort har varit baserade på grädde, gärna med en god ost i. I början var det därför lite svårt att komma på vad man kan byta ut grädden mot men ju längre tiden gick ju bättre gick det. Istället för grädde i grytor har jag mustig hemmagjord buljong, såser gör jag numera oftast majonnäsbaserade eller så gör jag helt enkelt kryddsmör istället för sås. 

Vad har jag då märkt för effekter på dessa 5 veckor

  • mättare på mindre portioner
  • mätt längre tid
  • mindre svullen mage efter matintag
  • mindre torr hy
  • 4 kilos minskning på vågen
  • 4 cm mindre i midjan

Behöver jag säga att jag kommer att fortsätta?

LCHF-kryssningen 2018

I helgen var jag och mannen på LCHF-kryssningen för 7:e respektive 5:e året för oss. På lördagskvällen då båten lämnat hamnen var det samling vid buffén och efter detta mingel i baren, kul att inleda kryssningen med mat och prat. Som vanligt var det trevligt att träffa alla vänner man fått genom åren och man hittar alltid några nya bekantskaper att prata och umgås med.

 

        

 

Efter en god frukost startade föreläsningarna och de inleddes i god tradition med föreläsning av Andreas Eenfeldt som pratade om den skrämmande utvecklingen av fetma och diabetes i USA. Vi fick höra om att han sa upp sig som allmänläkare för att nå en större grupp via sin blogg och med hjälp av sitt team Dietdoctor försöker man motverka att denna negativa utveckling mår Sverige. Man har nu både en svensk, en engelsk och en nyligen lanserad spansk sida för att nå en större publik. Ett bra tips för nybörjare på någon form av lågkolhydratkost är att titta in på deras sida där du hittar en massa bra recept och guider för nybörjare.  https://www.dietdoctor.com/se/

Sedan var det dags för Peter Martin som jobbar som läkare inom funktionsmedicin. Ett väldigt intressant område där man istället för som den traditionella vården ta hand om en sjukdom/ symtom i taget strävar efter att se kroppen på ett holistiskt sätt, att se människan som en helhet och hitta den underliggande orsaken till hälsoproblemet. Till sin hjälp har man på kliniken ett digert frågeformulär och man tar en mängd olika prover för att med detta till hjälp ”lägga pussel” tillsammans med patienten för att komma fram till vad man behöver förändra för att nå ett bättre mående. Här hittar du Peters mottagning https://funmed.se/

Ann Fernholm var nästa på tur och hennes ämne för dagen var cancer och den påverkan socker har för att utveckla och göda denna sjukdom. Ann håller som bäst på med en bok i ämnet och den ser man såklart fram mot att läsa.  Även fettlever ju kopplat till intag av socker, en relativt dold sjukdom som tidigare nästan bara sågs hos alkoholister men som nu blivit vanligt förekommande, till och med hos barn. Positivt då det gäller detta är att man upptäckt att man kan reversera fettlever på bara 14 dagar med strikt LCHF. Själklart blev det även prat om Kostfonden och vi fick en inblick i de studier man finansierat och vad man planerad för forskning i framtiden. En stor överraskning var att Patrik Olsson och Fredrik Söderlund ännu en gång, ställer upp i den hårda tävlingen Tough Viking under våren -18, denna gång i Göteborg. Patrik blev kändis då han förra året som första blinda deltagare genomförde detta lopp med Fredrik som ledsagare. Detta gör de för att sprida information om Kostfonden och Smarta Diabetiker. Här kan du läsa mer om kostfondens jobb och kanske bidra med en slant för forskning kring kost vid diabetes. https://www.kostfonden.se/

Avbrott för lunch då vi åt en perfekt kötträtt anpassad för oss LCHF-are. Man hade även en fiskrätt att välja på om man föredrog det.

Efter lunch får man välja inriktning på föreläsningen eftersom vi inte har den stora lokalen utan får nöja oss med två mindre. Det här brukar vara det största problemet eftersom man gärna vill höra alla som håller föredrag. Vi valde att lyssna på Lindha Vikström och Martina Johansson.

Linda Vikström som är mer känd under namnet HalvaLindha pratade om hur hon nådde mål och trodde att allt var bra men att vågen av olika anledningar vände uppåt igen och hur man trots detta kämpar vidare med mat och motivation. Att inte ge upp, att hitta tillbaka till det som drev en till förändring är något vi alla lite då och då får kämpa med och det blev en gripande föreläsning. Här kan du läsa mer om Lindha http://halvalindha.se/

Martina Johansson som har en välbesökt och informationsspäckad hälsoblogg pratade sig varm för att våga vara i Ketos. Hon listade de många fördelarna att leva ketogent, om än bara för en tid för att få känna på hur just du mår i detta. Hon inspirerade publiken till att våga testa att äta strikt för att nå ytterligare hälsofördelar och förklarade hur man med till synes enkla medel kan bli piggare, mer tillfreds och tänka klarare. Martina en som inspirerar och uppmuntrar till biohacking på den egna kroppen för att nå fram till de mål man har, hennes devis är att om det inte fungerar så ändra och utvärdera. Hon har dessutom skrivit en mängd intressanta böcker som är väl värda att läsa. Här hittar du Martinas blogg  https://martinajohansson.se/

Till sist avslutades detta med en panel bestående av Lindha Vikström, Martina Johansson, Peter Martin, Johan Falk och Tommy Runesson som alla fick slå sina kloka huvuden ihop och svara på frågor från publiken och detta uppskattades nog av alla som lyssnade.

Dags för avslutningsfika specialkomponerat för oss och sedan var vi snart iland för att åka hem. 

Kan konstatera att arrangörerna med Margareta Lundström och Karin Eldh i spetsen lyckats ännu en gång med denna 11:e kryssning. Tycker den hade alla ingredienser man vill ha på ett sådant event, Föreläsningarna var som vanligt i toppklass och trots att man hört flera av föreläsarna förut, vissa till och med många gånger, så finns det alltid något nytt att lära sig. Tyvärr var det färre deltagare än vid de senaste två åren, kanske till stor del beroende på att sportlovet började denna helg i stora delar av landet men trots det var det glädjande många förstagångs kryssare.

Summering av året som gått

Nu när det 2017 är slut och jag tänker tillbaka på året som gått så inser jag hur mycket som hänt under året.

Vi började med att åka till Danmark över påsken, bodde på ett mysigt slottshotell och hade det bara bra. I mitten av maj åkte vi till Rom och efter en första dag i spöregn fick vi en solig vecka i en underbar och sevärd stad, det blev många mils promenader varje dag.

Både jag och mannen fyllde 50 år under våren och vi firade det med en trevlig 100-årsfest för nära och kära. Samma dag hade vi gift oss med den närmaste familjen som vittnen i strålande solsken ute i vår älskade sommarstuga. Nyheten spred vi på sociala medier en halvtimme innan festdeltagarna dök upp till deras stora förvåning.

Vi hade en Londonresa bokad med två av våra barn men veckan innan drabbades London av terrordåd och man avråddes från att vistas precis där vi skulle bo. Vi bokade av och bokade om och hamnade istället på Algarvekusten i Portugal och hade en solig och varm vecka med mycket bad istället för storstadsliv.

I september blev det en tripp till Italien igen men denna gång till Lombardiet i de norra delarna av landet, vid de berömda sjöarna Garda och Como. Våran favoritsjö blev faktiskt den lilla Iseosjön där vi även bodde. Den lilla sjön ligger emellan de två större och väldigt mycket mer kända sjöarna. Vi blev bägge hänförda av de vackra vyerna runt sjöarna och uppe i bergen.

Även jobbmässigt har det hänt mycket med nya uppgifter som studieorganisatör för Kommunal på 40%av min arbetstid under året och under hösten var jag en av avdelningens flyttansvariga i samband med vårdavdelningens flytt till nya lokaler. Mycket att planera och tänka på när en ny och större avdelning ska utformas, kul och lärorikt. Parallellt med detta har jag även haft kostrådgivning i mitt egna företag, så kul att känna att man gör skillnad för någons hälsa då det gäller kostförändring.

Vad det gäller kosten så har jag självklart fortsatt med LCHF men med inslag av bönor och resistent stärkelse som så många andra provat på efter inspiration först och främst från Patrik Olsson och Lars-Erik Litsfeldts bok. Mår bra av detta och trots att vissa inte anser att bönor är LCHF så är vi många som upplever bra mående och det är ju faktiskt det LCHF går ut på. Äter ju min kost för att må bra och efter 9 år har jag självklart inga planer på att sluta med det, denna kosthållning som blivit min livsstil. Har dessutom fått en massa goda och nära vänner på köpet som det alltid är intressant att träffas och umgås med. Många av oss ses varje år på LCHF-kryssningen där ca 500 LCHF-are träffas varje år på böljan blå och LCHF-campingen under sommaren där vi vallfärdar till Säffle för att umgås och lyssna på föreläsningar.

Ska bli intressant att se vad som väntar 2018, vissa saker är redan spikat och vissa saker är fortfarande i planeringsstadiet, ser fram emot det nya året 🙂

 

 

Jul goda LCHF Jul

Julen är på många sätt en perfekt högtid för oss som äter LCHF. Det mesta av maten på julbordet kan man ju faktiskt att äta utan problem, bara man bara tänker efter. Köttbullar är ju bra mat, bara ingen har fått för sig att fylla ut köttfärsen med ströbröd. Skinkan är ju toppen om man struntar i ströbröd till griljering, man kan istället använda mandelmjöl. Prinskorven är ju bra om korven har hög kötthalt och inte så mycket skräp i sig. Vissa maträtter är lätt att hitta bättre alternativ till och vissa saker gör man kanske bäst i att undvika helt, men det avgör man självklart själv. Eftersom jag äter LCHF för att inte ha ont i kroppen gör jag inga större utsvävningar eller avsteg under julen helt enkelt för att jag inte tycker att det är värt det.

När jag började äta LCHF för 9 år sedan så gjorde jag det i november. När sedan första julen kom hade jag redan fått flera hälsofördelar och hade inga tankar på att slarva, förutom med en portion Janssons frestelse som alltid varit en favorit på julbordet. Förvånande nog så  smakade potatisen i min svågers Jansson sött, trots att alla andra hyllade smaken på den och efter två tuggor fick det vara nog för min del. Insåg att mina smaklökar hade förändrats på bara dryga två månader. Jag var ganska nöjd med det eftersom just potatis är något min kropp reagerar väldigt negativt på och smakar det dessutom inte gott så är det ju inte svårt att avstå.

Jag har genom åren testat en massa olika recept och här kommer mina absoluta favoriter på julbordet, det jag verkligen inte vill vara utan. Du hittar alla mina julrecept under fliken julmat eller klicka på länken här  http://lchfwinther.se/recept/julmat/