Carnivorediet- så fungerade den för mig.

Carnivorediet är en ny trend inom lågkolhydratvärlden. Man kan se den dieten som en extra strikt LCHF där man bara äter animalisk kost. Det finns även inom carnivore ett par olika inriktningar. En inriktning är ketocarnivore där man äter kött, fisk, ägg och lägger till fett från djur för att se till att hålla sig i ketos. Finns även de som äter mejerier från djur. Vissa har rapporterat om väldigt bra mående och vissa har förfasat sig över att de som äter denna diet inte äter några grönsaker alls. Efter att ha läst Martina Johansson inlägg om hennes experiment och hennes tankar kring att använda carnivorediet som en ”clean reset” för kroppen så blev jag riktigt peppad att testa själv. Läs Martinas inlägg här När jag var i Säffle på LCHF-campingen blev jag ännu mer inspirerad att testa efter att ha pratat med flera där som testat att äta enligt detta koncept.

Jag hade tänkt att köra carnivore, eller snarare ketocarnivore i 3 veckor om det kändes bra men jag slutade faktiskt i förtid, efter 18 dagar tyckte jag att det var nog helt enkelt. Jag var inte hungrig eller sugen på mat alls under hela tiden men såg såklart till att få i mig mat regelbundet och hade inga problem att hitta på saker att äta trots att det faktiskt blev väldigt enahanda att inte få äta grönsaker alls. Kände mig pigg och alert hela tiden, förutom lite yrsel då och då under de första dagarna då blodsockret pendlade mellan 3,5 och 4,5 innan det stabiliserades på 4,5 där det sedan höll sig resten av dagarna. Ketonerna gick snabbt upp till 2.5 och höll sig där tiden ut. Märkte dock att jag fick ett väldigt mycket större behov av salt än vanligt, sen om det var kostomläggningen i sig eller om det var den tryckande värmen som råder just nu som triggade detta extra saltbehov eller en kombination vet jag ju inte. Vikten minskade ett par kilo på dessa dagar vilket ju får ses som en bonus. Kan sammanfatta med att det förmodligen är bra för kroppen att köra lite utrensning då och då, har varit kul att testa men i mitt fall blev det ingen speciell effekt då jag redan äter en kost som min kropp mår så bra på.

När jag efter dessa 18 dagar började min vanliga LCHF-kost igen kändes det väldigt lyxigt att få äta sötpotatis och gorgonzolasås till köttbiten som smakade extra gott. 

 

LCHF-campingen 2018

Igår kom jag hem från en av årets stora LCHF händelser, nämligen LCHF-campingen i Säffle. Det här är ett event som återkommer varje sommar sedan 2011 och jag har deltagit varje år sedan 2013. Varje år blir jag imponerad över gänget som sköter alltihop med bravur med allt från planering av vilka föreläsare man ska bjuda in och all logistik kring det hela ända fram till själva campingens genomförande.

Jag bodde som vanligt i stuga 43 med mina vänner Lena Winroth, Pernilla Lantz, Marie Norder Aspholm och Annika Rane. På kvällarna samlas alla andra som deltar i LCHF-campingen vid grillplatsen där det dukats upp med långbord. Där äter vi mat och har trevligt tillsammans så länge man vill och orkar.

Lena, Pernilla, Marie och jag har turats om att laga mat 3 år i rad och det funkar verkligen jättebra. Skönt att bara behöva bry sig om en middag under helgen och man får inspiration av varandra. Torsdagens middag stod Pernilla för, vi fick smaka på hennes supergoda laxpaket med grönsaker och en mejerifri romsås.

På fredag och lördag är det föreläsningar på Medborgarhuset inne i Säffle.  Alla föreläsarnas kunskap och intresse kring just sitt ämne gör att de alla är intressanta att lyssna på och man får så mycket kunskap serverat till sig.

Fredagens föreläsare var :

  • Jan Hammarström pratade om hur livsstils- och dietförändringar kan minska risken för cancer.
  • Marie Norder Aspholm pratade om funktionsmedicin.
  • Martina Johansson redogjorde om fördelarna med att leva ketogent och hur man kommer dit.
  • Kristina Skogsberg pratade om övervikt ur en 17-årings synvinkel.

Avbrott för lunch som de flesta hade förbokat så vi gick i samlad skara till hotell First hotell Royal där man dukat upp en god LCHF-vänlig buffe´ till oss. En trevlig promenad tillbaka i solen var det dags att bänka sig igen för eftermiddagens föreläsningar.

  • Andreas Eenfeldt berättade om arbetet med Dietdoctor där han arbetar med sitt växande team.
  • Fredrik Nyström pratade om hur man kan hålla metabolismen uppe och vi fick lära oss att motion med måtta är bra för hälsan men att (de flesta) ska undvika att springa maraton.

Fredag kväll står Marie för maten och det blev hennes goda pulled pork med ugnsstekta grönsaker och en örtsås.

På lördagen var det dags för föreläsningar igen:

  • My Westerdahl pratade om hur man kan lära sig att hantera sitt sockerberoende.
  • Tina Brus berättade om sina fina resultat med de diabetespatienter hon behandlar på sin mottagning.
  • Anne Fernholm pratade om ökad risk för cancer i samband med fetma.

Lunchdags och ännu en dag dukade man upp en god lunchbuffe´på First hotell Royal och det blev även idag en promenad i solen innan det var dags för nästa omgång föreläsare.

  • Louise Hafdell berättade om sitt sockerberoende och hur hon bestämde sig för att unna sig hälsa.
  • Benny Ottosson pratade om att det ska vara ”gött å leva”, en riktig feelgood föreläsning

Helgens och årets föreläsningar var nu slut och det enda som återstår är sista grillkvällen. Lena och jag fixade en gemensam middag. Lena bjöd på sina goda kycklingknyten tillsammans med en örtmajjonäs och jag gjorde sötpotatisklyftor samt en god sallad.

 

Efter sista natten i stugan skingras alla gamla vänner och nya bekantskaper på söndagens förmiddag. Nöjd och belåten och full med nya intryck och kunskap åker jag hemåt men först efter att ha bokat ”vår” stuga till nästa års LCHF-camping såklart.

Bilsemester i 7 länder.

Jag och mannen är nyligen hemkomna från en två veckors bilsemester genom 7 länder.

Vi startade med en färja till Tallinn i Estland. Tillbringade en dag i solen med att utforska den fina gamla stadskärnan och hittade en trevlig indisk restaurang med fin uteplats på en mysig innergård.

                                

Efter en natt på hotell åkte vi vidare till Riga i Lettland. Även där vart det promenad runt i de gamla kvarteren och efter middagen var det dags att åka vidare till hotellet. Vi hade bokat i den mysiga semesterorten Jurmala som är känt för sin långa sandstrand på ca 3 mil och där blev vi överraskade av de gamla fina husen och alla små spahotell.

                   

Färden gick sedan via Litauen in i Polen där vi övernattade på ett hälsohotell i den lilla orten Augustow där det fanns otroligt vackra promenadvägar längs stranden. Vi åt en varsin kebab till middag och eftersom jag inte äter brödet så fick det bli mat åt en hungrig svan.

                

Vidare gick färden till Lublin som var ett av delmålen på resan. Efter långpromenad runt staden i det vackra vädret och en middag på indisk restaurang sov vi en natt på ett helt nybyggt hotell.

                       

Dagen efter besökte vi koncentrationslägret Majdanek. Vi mötte en ensam man från Ukraina som på knackig engelska berättade att han var där för att hedra de 100 anhöriga och vänner han mist i andra världskriget. Han ville att jag skulle ta kort på honom framför ingången för att ha som minne. När man gick omkring i lägret, går igenom duschrummet och tittar in i gaskammaren så grips man av förundran hur någon kan vara så grymma mot sina medmänniskor. Även krematoriet finns bevarat och det såg väldigt märkligt ut med dessa vackra gjutjärnsugnar i långa rader då man tänkte på den hemska användning de haft. Hela anläggningen kändes som en enorm påminnelse över de grymheter som utspelats där men framför allt en minnesplats för de människor som dog i lägret.

                

Nästa stopp blev Krakow och även där blev det självklart långa promenader både längs floden som går genom staden och i de gamla kvarteren. Vi var där två nätter men det första hotellet gillade vi inte så vi bytte upp oss och hamnade då på ett fint ställe som låg längs med floden. Vi firade även vår 1-åriga bröllopsdag i vackra Krakow med middag på hotellets takterass.

                

Nästa dag blev det först utflykt till Krakows saltgruva och efter det besök till Auswitch-Birkenau koncentrationsläger där man ännu fick svart på vitt på att människan är grym. Trots att det gått så lång tid sedan kriget kan man fortfarande känna ångesten i väggarna i de gamla men välbevarade barackerna. Kändes lite konstigt bara att se horder av glassätande människor som strosade runt precis vid lägret, lite väl turistanpassat tycker jag. Man fick inte samma känsla av att det var en minnesplats som man upplevde i Majdanek.

                 

Färden gick vidare mot Tjeckien med en övernattning på ännu ett spahotell precis innanför gränsen. Efter frukost åkte vi till den lilla staden Kutna Hora där vi besökte den berömda benkyrkan där de har ett ossarie i källaren, ett rum dekorerat med skelettdelar från ca 40 000 människor. Bland annat finns där en ljuskrona helt gjord av ben, makabert kanske men faktiskt vackert på ett märkligt sätt. Utanför kyrkan höll man på med omläggning av rör och tittade man ner på detta arbete så såg man även där skelettdelar och en dödskalle som låg blottlagd.

                     

Vidare färd mot Tjeckiens huvudstad Prag där det blev långpromenad i den vackra staden. Vi vandrade runt och såg självklart den berömda Karlsbron och många andra sevärdheter. Tyvärr så var den berömda astronomiska uret på gamla stadens torg under reparation så det fick vi inte titta på. Även här blev det indiskt till middag innan vi övernattade på ett fint slott som gjorts om till hotell.

             

Nu var det dags att vända hemåt så efter ännu en hotellfrukost åkte vi till Lübeck i Tyskland där vi tillbringade en dag med ännu mer promenerande och lite god indisk mat. Efter en god natts sömn och den obligatoriska hotellfrukosten på hotellets takvåning med utsikt över Lübeck innan vi åkte vidare mot Danmark.

                         

Hotellrum hade vi bokat i den lilla staden Horsens där är mannens pappa uppväxt. Även där hade man bevarat många av de gamla vackra byggnaderna i staden. Även här hittade vi självklart en indisk restaurang där vi åt middag. Vi kom av en händelse att gå förbi en affär där de sålde utemöbler i järn och blev båda förälskade i ett par vackra gungstolar som vi bara var tvungna att köpa. Som vanligt hotellfrukost och på det här hotellet serverade man förutom de vanliga traditionella frukosttillbehören även choklad att ha på smörgåsen, väldigt märkligt tyckte vi men ska tydligen inte vara ovanligt i Danmark.

               

Nästa anhalt på resan var Ålborg på vår väg hem. Från Ålborg åkte vi dagen efter på utflykt till Skagen där vi besökte den begravda kyrkan, längst ut på Skagens udde där Kattegatt möter Skagerak, Europas största vandrande sandöken och vi fick även ett skönt dopp havet. Middagen var självklart indisk och efter en god natts sömn och hotellfrukost tog vi färjan till Göteborg för vidare färd hem.

            

På 13 dagar har vi tagit oss genom 7 länder, åkt bil ca 400 mil, promenerat ca 17 mil samt ätit god indisk mat vid 8 tillfällen. Vi har haft det soligt varje dag och njutit i fulla drag av hela resan. Det har varit underbar semester för oss som gärna åker bil, vill promenera runt och se och uppleva saker hellre än att ligga stilla på en strand. Det har också funkat perfekt att boka hotell under resans gång istället för att ha allt förbokat innan avfärd, kan verkligen rekommendera det om man som vi, enkelt vill kunna ändra lite i tidsplanen under resan vid behov.

Vi har faktiskt redan börjat så smått att fundera vart vi ska åka vid nästa tillfälle.

 

 

 

 

 

Autofagi- en storstädning för dina celler.

Fasta i olika former har blivit populärt i många kostmedvetna kretsar. I mitt nätverk av lågkolhydratätande vänner har nog alla testat detta men även bland kolhydratätare i min närhet hör man att det pratas om olika former av fasta även om det då oftast handlar om en metod för att gå ner i vikt.

Jag och min man har fastat tidigare, oftast har det helt handlat om periodisk fasta men vi har även provat dygnsfasta och vi mår bägge bra av detta. Mannen upptäckte för flera år sedan att hans för en kolhydratätare relativt nyttiga frukost med grovt bröd, smör, salami eller skinka och en smoothie på naturell yoghurt och osötade bär enbart triggade honom och gjorde honom hungrigare innan lunch. Sedan dess är han fastande till lunch för att han mår bättre av detta och är mindre hungrig innan lunch. Själv äter jag oftast någon form av frukost bestående av ägg, fröknäcke eller kikärtsbröd med smör och pålägg på jobbet men skippar oftast frukost helt mina lediga dagar, jag är inte så noga utan det blir som det faller sig. När vi är på resande fot och bor på hotell där frukost ingår brukar vi båda äta frukost, skippa lunchen och äta middag. Nu har vi börjat med en mer reglerad fasta där vi varannan vecka har ett dygns vattenfasta utöver denna oregelbundna periodiska fasta som vi är vana med. Vad vill vi då uppnå med detta? Vi vill helt enkelt må bra, hålla oss friska och efter allt vi fått till oss om fördelarna med fasta tror vi att detta hjälper oss att uppnå detta. Har inga speciella krav på hur länge vi ska hålla på utan vi låter kroppen styra detta, så länge vi mår bra kör vi på.

Att fasta upplevs av många som ett sätt att boosta kroppen och denna känsla har en förklaring. Fasta kan helt enkelt hjälpa kroppen att må bättre och är ett sätt att hålla sig friskare och numera är det allt fler forskare som tror att kalorirestriktion kan vara ett sätt att motverka cancer och flera neurogenerativa sjukdomar. Vad är det då som händer i kroppen vid fasta? helt enkelt handlar det om autofagi.

Autofagi kommer från det grekiska ordet autophagy där auto betyder själv och phagy betyder äta och autofagi/ autophagy betyder därmed självätande och det är en av kroppens grundläggande processer. Vi bryter ständigt ner och återvinner cellens beståndsdelar på ett väldigt finurligt sätt- kroppen är verkligen otrolig.

Själva processen kan liknas vid en storstädning men på cellnivå där kroppen själv hittar gamla skräpiga celldelar och förstör dem för att ge plats för nya fräscha celler. Man har kommit fram till att orsaken till många av åldrandets effekter är just när kroppen är dålig på att städa undan dessa gamla celler och då dessa inte städas undan sker ju heller ingen cellförnyelse. Man kan hjälpa kroppen på traven med denna storstädning med regelbunden fasta och på detta sätt reversera åldrandeprocessen genom att göra sig av med gammalt cellskräp och ersätta det med nya delar.

När du fastar så minskar ditt insulin och i samma veva ökar ditt glukagon eftersom de är varandras motsatshormoner (när du sedan äter igen så händer samma sak fast tvärtom, insulinet ökar och glukagon minskar) Denna ökning av glukagon stimulerar autofagiprocessen som är själva storstädningen. Just fasta ger det största effekten av autofagi och denna process är dessutom unik vid fasta, det går inte att se denna positiva effekt vid vanlig kalorirestriktion eller bantande.

Du blir sjuk av för mycket autofagi på samma sätt som du blir sjuk av för lite. Konstant svält och bantande farligt för oss precis som konstant ätande är onyttigt. Vi ska helt enkelt sträva efter att ta oss tillbaka lite till hur vi levde då vi var jägare och samlare då vi ibland hade dåligt med mat och ibland hade vi gott om byte vilket gav oss en naturlig fasta med jämna mellanrum och ätande däremellan. Detta gav cellrening vid fasta och celltillväxt vid ätande.

En som skrivit och pratat mycket om just fasta, både dess fördelar och nackdelar är Matina Johansson, hennes blogg följer du kanske? om inte så har du en länk till denna här https://martinajohansson.se/

Ett intressant forskningsprojekt som pågår just nu är genetiker och professor Fredrik Ståhl som studerar 500 friska äldre mellan 70-90 för att se hur deras matvanor, sociala umgänge och livsstil påverkar deras hälsa för att helt enkelt svara på frågan om de är friska på grund av sin livsstil eller tack vare sina gener? Fredrik fastar själv regelbundet för att få kroppen att må bättre och han rekommenderar det för alla friska personer över 45. Här kan du hitta denna mer om denna intressanta studie kring åldrande  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6645793

År 2016 fick den Japanska cellbiologen Yoshinori Ohsumi nobelpriset i medicin/ fysiologi för sin forskning kring autofagi . Mer om hans forskning kan du hitta här https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2016/press.html

 

Mejerifritt- mina resultat och erfarenheter

Jag har testat att leva mejerifritt i 5 veckor och tänkte redovisa lite av mina resultat och erfarenheter. Jag har aldrig upplevt mejerier som något jättestort problem för mig vare sig det gäller mående eller vikt men efter att ha fått inspiration från andra i LCHF-sfären ville jag ändå testa utan och bestämde mig för att vara utan mejerier i två månader.

Laktosen/ mjölksockret i mjölkprodukterna är självklart inte bra för oss men sämst är faktiskt kaseinet/ mjölkproteinet. För många har dessa en beroendeskapande effekt, Det finns studier som visar på samband mellan hjärt- kärlsjukdomar och ökning av diabetes i samband med högt intag av mjölkprodukter och just mjölkproteinerna ökar på nivåerna av IGF-1 (insulinelike growth factor) som stimulerar tillväxten av cancer och är inflammationshöjande. Eftersom jag har psoriasisartrit som är en inflammatorisk sjukdom så känns det onödigt att höja detta ännu mer i min kropp.

Jag har valt att behålla smör i min kost eftersom det innehåller minimal mängd mjölkprotein men rikligt med mjölkfett som är bra ur hälsosynpunkt. Smör innehåller vitamin K2  som är bra för hjärta och kärl, smörsyra som är bra för tarmfloran samt A-, D- och E-vitamin. Har även valt att äta get- och fårost som inte har samma negativa effekter

Jag har väl aldrig varit någon riktig storätare på mejerier, har aldrig ens som barn gillat att dricka mjölk, milkshake eller äta någon form av glass. Inte heller har yoghurt eller fil med müsli och liknande lockat mig. Jag har däremot alltid gillat olika sorters ost, ju starkare desto godare så där kan det ju slinka ner en hel del. Har sedan jag började med LCHF oftast haft grädde i grytor och de flesta såser jag gjort har varit baserade på grädde, gärna med en god ost i. I början var det därför lite svårt att komma på vad man kan byta ut grädden mot men ju längre tiden gick ju bättre gick det. Istället för grädde i grytor har jag mustig hemmagjord buljong, såser gör jag numera oftast majonnäsbaserade eller så gör jag helt enkelt kryddsmör istället för sås. 

Vad har jag då märkt för effekter på dessa 5 veckor

  • mättare på mindre portioner
  • mätt längre tid
  • mindre svullen mage efter matintag
  • mindre torr hy
  • 4 kilos minskning på vågen
  • 4 cm mindre i midjan

Behöver jag säga att jag kommer att fortsätta?