Bilsemester i 7 länder.

Jag och mannen är nyligen hemkomna från en två veckors bilsemester genom 7 länder.

Vi startade med en färja till Tallinn i Estland. Tillbringade en dag i solen med att utforska den fina gamla stadskärnan och hittade en trevlig indisk restaurang med fin uteplats på en mysig innergård.

Efter en natt på hotell åkte vi vidare till Riga i Lettland. Även där vart det promenad runt i de gamla kvarteren och efter middagen var det dags att åka vidare till hotellet. Vi hade bokat i den mysiga semesterorten Jurmala som är känt för sin långa sandstrand på ca 3 mil och där blev vi överraskade av de gamla fina husen och alla små spahotell.

Färden gick sedan via Litauen in i Polen där vi övernattade på ett hälsohotell i den lilla orten Augustow där det fanns otroligt vackra promenadvägar längs stranden. Vi åt en varsin kebab till middag och eftersom jag inte äter brödet så fick det bli mat åt en hungrig svan.

Vidare gick färden till Lublin som var ett av delmålen på resan. Efter långpromenad runt staden i det vackra vädret och en middag på indisk restaurang sov vi en natt på ett helt nybyggt hotell.

Dagen efter besökte vi koncentrationslägret Majdanek. Vi mötte en ensam man från Ukraina som på knackig engelska berättade att han var där för att hedra de 100 anhöriga och vänner han mist i andra världskriget. Han ville att jag skulle ta kort på honom framför ingången för att ha som minne. När man gick omkring i lägret, går igenom duschrummet och tittar in i gaskammaren så grips man av förundran hur någon kan vara så grymma mot sina medmänniskor. Även krematoriet finns bevarat och det såg väldigt märkligt ut med dessa vackra gjutjärnsugnar i långa rader då man tänkte på den hemska användning de haft. Hela anläggningen kändes som en enorm påminnelse över de grymheter som utspelats där men framför allt en minnesplats för de människor som dog i lägret.

Nästa stopp blev Krakow och även där blev det självklart långa promenader både längs floden som går genom staden och i de gamla kvarteren. Vi var där två nätter men det första hotellet gillade vi inte så vi bytte upp oss och hamnade då på ett fint ställe som låg längs med floden. Vi firade även vår 1-åriga bröllopsdag i vackra Krakow med middag på hotellets takterass.

Nästa dag blev det först utflykt till Krakows saltgruva och efter det besök till Auswitch-Birkenau koncentrationsläger där man ännu fick svart på vitt på att människan är grym. Trots att det gått så lång tid sedan kriget kan man fortfarande känna ångesten i väggarna i de gamla men välbevarade barackerna. Kändes lite konstigt bara att se horder av glassätande människor som strosade runt precis vid lägret, lite väl turistanpassat tycker jag. Man fick inte samma känsla av att det var en minnesplats som man upplevde i Majdanek.

Färden gick vidare mot Tjeckien med en övernattning på ännu ett spahotell precis innanför gränsen. Efter frukost åkte vi till den lilla staden Kutna Hora där vi besökte den berömda benkyrkan där de har ett ossarie i källaren, ett rum dekorerat med skelettdelar från ca 40 000 människor. Bland annat finns där en ljuskrona helt gjord av ben, makabert kanske men faktiskt vackert på ett märkligt sätt. Utanför kyrkan höll man på med omläggning av rör och tittade man ner på detta arbete så såg man även där skelettdelar och en dödskalle som låg blottlagd.

Vidare färd mot Tjeckiens huvudstad Prag där det blev långpromenad i den vackra staden. Vi vandrade runt och såg självklart den berömda Karlsbron och många andra sevärdheter. Tyvärr så var den berömda astronomiska uret på gamla stadens torg under reparation så det fick vi inte titta på. Även här blev det indiskt till middag innan vi övernattade på ett fint slott som gjorts om till hotell.

Nu var det dags att vända hemåt så efter ännu en hotellfrukost åkte vi till Lübeck i Tyskland där vi tillbringade en dag med ännu mer promenerande och lite god indisk mat. Efter en god natts sömn och den obligatoriska hotellfrukosten på hotellets takvåning med utsikt över Lübeck innan vi åkte vidare mot Danmark.

Hotellrum hade vi bokat i den lilla staden Horsens där är mannens pappa uppväxt. Även där hade man bevarat många av de gamla vackra byggnaderna i staden. Även här hittade vi självklart en indisk restaurang där vi åt middag. Vi kom av en händelse att gå förbi en affär där de sålde utemöbler i järn och blev båda förälskade i ett par vackra gungstolar som vi bara var tvungna att köpa. Som vanligt hotellfrukost och på det här hotellet serverade man förutom de vanliga traditionella frukosttillbehören även choklad att ha på smörgåsen, väldigt märkligt tyckte vi men ska tydligen inte vara ovanligt i Danmark.

Nästa anhalt på resan var Ålborg på vår väg hem. Från Ålborg åkte vi dagen efter på utflykt till Skagen där vi besökte den begravda kyrkan, längst ut på Skagens udde där Kattegatt möter Skagerak, Europas största vandrande sandöken och vi fick även ett skönt dopp havet. Middagen var självklart indisk och efter en god natts sömn och hotellfrukost tog vi färjan till Göteborg för vidare färd hem.

På 13 dagar har vi tagit oss genom 7 länder, åkt bil ca 400 mil, promenerat ca 17 mil samt ätit god indisk mat vid 8 tillfällen. Vi har haft det soligt varje dag och njutit i fulla drag av hela resan. Det har varit underbar semester för oss som gärna åker bil, vill promenera runt och se och uppleva saker hellre än att ligga stilla på en strand. Det har också funkat perfekt att boka hotell under resans gång istället för att ha allt förbokat innan avfärd, kan verkligen rekommendera det om man som vi, enkelt vill kunna ändra lite i tidsplanen under resan vid behov.

Vi har faktiskt redan börjat så smått att fundera vart vi ska åka vid nästa tillfälle.