Posted in Blogg

Kokosfett-nyttigt för hela kroppen.

Kokosfett-nyttigt för hela kroppen. Posted on 20 juli, 2017Leave a comment

Många har hakat på trenden med kokosfett och fått olika hälsofördelar av detta. Har du testat att tillföra kokosfett i din kost? Om inte så kanske du får lite fler argument till att börja här.

Vi börjar med att reda ut begreppet kokosolja kontra kokosfett. Kokosolja är helt enkelt kokosfett i flytande form, kokosfett har en smältpunkt på runt 25 grader. Kokosfett och kokosolja är alltså samma sak, så länge det är den är kallpressad. Blanda därför inte ihop den med silverförpackningen som finns i kyldisken. Det kokosfettet fullhärdat och blekt med olika kemiska tillsatser vilket har förstört de flesta nyttiga näringsämnen. Dessutom finns misstankar om att det har utvecklats transfetter, vilket är onyttigt för oss.

Kokosfett kommer som namnet skvallrar om från kokosnötter och det är en väldigt användbar nöt. Från kokosnöten får man kokosvatten, kokosmjöl, kokosflingor och kokosmjölk förutom kokosfettet. Det finns kokosfett med eller utan smak. Kokosfett med smak är märkt virgin och under framställningen värms kokosfettet bara upp till ca 40 grader för att behålla så mycket av nyttigheterna som möjligt. Denna kallpressade olja är helt utan tillsatser, kemikalier, blekningsmedel och all form av härdning så alla näringsämnen och fettsyror bevarats.

Har du svårt för doft och smak av kokos så kan du självklart använda den utan smak. Kokosfett utan smak är deodoriserad/ raffinerad med vattenånga men utöver detta är det samma sorts kokosfett som den med smak. Jag använder själv oftast kokosfett utan smak även om den kanske har lite sämre hälsoeffekter än den med smak, är  dock noga med att köpa ett märke där inte citronsyra har använts i processen och att den är ekologiskt för att få bästa effekt för hälsan.

Kokosfett passar bra att steka i eftersom kokosfett tål höga temperaturer och har nyttigheterna kvar även efter stekning. Den håller dessutom i rumstemperatur i upp till 2 år. Med kokosfett får du i dig sunda fettsyror och ett bra tillskott av energi.

Kokosfett är antibakteriell och stärker kroppens motståndskraft samt gynnar tillväxten av goda tarmbakterier. I många länder har kokosfett använts tusentals år för att stärka kroppens immunförsvar mot bakterier, virus och infektioner.

Kokosfett har positiva effekter på torr hud, psoriasis och eksem, är bra för hård mage, minskar sötsug, är antiinflammatoriskt och smörjer dina leder, Det finns till och med vissa studier som pekar på att man kan förbättra kognitiva förmågor hos dementa som får regelbundet tillskott av kokosfett.

Jag har kokosfett i kaffet och i mitt te, som sminkborttagning, som hudkräm och i hårbotten, jag har ju psoriasis men numera sträcker det sig till lite torra fläckar och då smörjer jag men kokosfett och vips är det borta. Jag ser till att få i mig ca 4 msk kokosfett per dag då jag känner att mina leder mår bra av det.

Ett litet tips om du har planer på att börja med kokosfett i din kost så börja försiktigt med en tsk och öka försiktigt tills du kommit upp i den dos du vill ha. Är du ovan eller magen känslig kan du annars reagera med lös mage och illamående vilket ju inte är det man vill åstadkomma.

När jag nu är inne på tips, kom på detta smarta då jag började med fettkaffe för att ha färdiga portionsförpackningar och slippa kladdiga burkar. Smält kokosfett i vattenbad, häll upp i pralin- eller istärningsformar och kyl över natten, smidigt att plocka fram en i taget vid behov.

Hur gör man då fettkaffe eller bulletproofcoffee ? Du tar helt enkelt kokosfett (och smör om du vill) och mixar i ditt varma kaffe, supergott blir det

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

10 + 13 =