Mejerifritt- mina resultat och erfarenheter

Jag har testat att leva mejerifritt i 5 veckor och tänkte redovisa lite av mina resultat och erfarenheter. Jag har aldrig upplevt mejerier som något jättestort problem för mig vare sig det gäller mående eller vikt men efter att ha fått inspiration från andra i LCHF-sfären ville jag ändå testa utan och bestämde mig för att vara utan mejerier i två månader.

Laktosen/ mjölksockret i mjölkprodukterna är självklart inte bra för oss men sämst är faktiskt kaseinet/ mjölkproteinet. För många har dessa en beroendeskapande effekt, Det finns studier som visar på samband mellan hjärt- kärlsjukdomar och ökning av diabetes i samband med högt intag av mjölkprodukter och just mjölkproteinerna ökar på nivåerna av IGF-1 (insulinelike growth factor) som stimulerar tillväxten av cancer och är inflammationshöjande. Eftersom jag har psoriasisartrit som är en inflammatorisk sjukdom så känns det onödigt att höja detta ännu mer i min kropp.

Jag har valt att behålla smör i min kost eftersom det innehåller minimal mängd mjölkprotein men rikligt med mjölkfett som är bra ur hälsosynpunkt. Smör innehåller vitamin K2  som är bra för hjärta och kärl, smörsyra som är bra för tarmfloran samt A-, D- och E-vitamin. Har även valt att äta get- och fårost som inte har samma negativa effekter

Jag har väl aldrig varit någon riktig storätare på mejerier, har aldrig ens som barn gillat att dricka mjölk, milkshake eller äta någon form av glass. Inte heller har yoghurt eller fil med müsli och liknande lockat mig. Jag har däremot alltid gillat olika sorters ost, ju starkare desto godare så där kan det ju slinka ner en hel del. Har sedan jag började med LCHF oftast haft grädde i grytor och de flesta såser jag gjort har varit baserade på grädde, gärna med en god ost i. I början var det därför lite svårt att komma på vad man kan byta ut grädden mot men ju längre tiden gick ju bättre gick det. Istället för grädde i grytor har jag mustig hemmagjord buljong, såser gör jag numera oftast majonnäsbaserade eller så gör jag helt enkelt kryddsmör istället för sås. 

Vad har jag då märkt för effekter på dessa 5 veckor

  • mättare på mindre portioner
  • mätt längre tid
  • mindre svullen mage efter matintag
  • mindre torr hy
  • 4 kilos minskning på vågen
  • 4 cm mindre i midjan

Behöver jag säga att jag kommer att fortsätta?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 × 1 =