Autofagi- en storstädning för dina celler.

Fasta i olika former har blivit populärt i många kostmedvetna kretsar. I mitt nätverk av lågkolhydratätande vänner har nog alla testat detta men även bland kolhydratätare i min närhet hör man att det pratas om olika former av fasta även om det då oftast handlar om en metod för att gå ner i vikt.

Jag och min man har fastat tidigare, oftast har det helt handlat om periodisk fasta men vi har även provat dygnsfasta och vi mår bägge bra av detta. Mannen upptäckte för flera år sedan att hans för en kolhydratätare relativt nyttiga frukost med grovt bröd, smör, salami eller skinka och en smoothie på naturell yoghurt och osötade bär enbart triggade honom och gjorde honom hungrigare innan lunch. Sedan dess är han fastande till lunch för att han mår bättre av detta och är mindre hungrig innan lunch. Själv äter jag oftast någon form av frukost bestående av ägg, fröknäcke eller kikärtsbröd med smör och pålägg på jobbet men skippar oftast frukost helt mina lediga dagar, jag är inte så noga utan det blir som det faller sig. När vi är på resande fot och bor på hotell där frukost ingår brukar vi båda äta frukost, skippa lunchen och äta middag. Nu har vi börjat med en mer reglerad fasta där vi varannan vecka har ett dygns vattenfasta utöver denna oregelbundna periodiska fasta som vi är vana med. Vad vill vi då uppnå med detta? Vi vill helt enkelt må bra, hålla oss friska och efter allt vi fått till oss om fördelarna med fasta tror vi att detta hjälper oss att uppnå detta. Har inga speciella krav på hur länge vi ska hålla på utan vi låter kroppen styra detta, så länge vi mår bra kör vi på.

Att fasta upplevs av många som ett sätt att boosta kroppen och denna känsla har en förklaring. Fasta kan helt enkelt hjälpa kroppen att må bättre och är ett sätt att hålla sig friskare och numera är det allt fler forskare som tror att kalorirestriktion kan vara ett sätt att motverka cancer och flera neurogenerativa sjukdomar. Vad är det då som händer i kroppen vid fasta? helt enkelt handlar det om autofagi.

Autofagi kommer från det grekiska ordet autophagy där auto betyder själv och phagy betyder äta och autofagi/ autophagy betyder därmed självätande och det är en av kroppens grundläggande processer. Vi bryter ständigt ner och återvinner cellens beståndsdelar på ett väldigt finurligt sätt- kroppen är verkligen otrolig.

Själva processen kan liknas vid en storstädning men på cellnivå där kroppen själv hittar gamla skräpiga celldelar och förstör dem för att ge plats för nya fräscha celler. Man har kommit fram till att orsaken till många av åldrandets effekter är just när kroppen är dålig på att städa undan dessa gamla celler och då dessa inte städas undan sker ju heller ingen cellförnyelse. Man kan hjälpa kroppen på traven med denna storstädning med regelbunden fasta och på detta sätt reversera åldrandeprocessen genom att göra sig av med gammalt cellskräp och ersätta det med nya delar.

När du fastar så minskar ditt insulin och i samma veva ökar ditt glukagon eftersom de är varandras motsatshormoner (när du sedan äter igen så händer samma sak fast tvärtom, insulinet ökar och glukagon minskar) Denna ökning av glukagon stimulerar autofagiprocessen som är själva storstädningen. Just fasta ger det största effekten av autofagi och denna process är dessutom unik vid fasta, det går inte att se denna positiva effekt vid vanlig kalorirestriktion eller bantande.

Du blir sjuk av för mycket autofagi på samma sätt som du blir sjuk av för lite. Konstant svält och bantande farligt för oss precis som konstant ätande är onyttigt. Vi ska helt enkelt sträva efter att ta oss tillbaka lite till hur vi levde då vi var jägare och samlare då vi ibland hade dåligt med mat och ibland hade vi gott om byte vilket gav oss en naturlig fasta med jämna mellanrum och ätande däremellan. Detta gav cellrening vid fasta och celltillväxt vid ätande.

En som skrivit och pratat mycket om just fasta, både dess fördelar och nackdelar är Matina Johansson, hennes blogg följer du kanske? om inte så har du en länk till denna här https://martinajohansson.se/

Ett intressant forskningsprojekt som pågår just nu är genetiker och professor Fredrik Ståhl som studerar 500 friska äldre mellan 70-90 för att se hur deras matvanor, sociala umgänge och livsstil påverkar deras hälsa för att helt enkelt svara på frågan om de är friska på grund av sin livsstil eller tack vare sina gener? Fredrik fastar själv regelbundet för att få kroppen att må bättre och han rekommenderar det för alla friska personer över 45. Här kan du hitta denna mer om denna intressanta studie kring åldrande  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6645793

År 2016 fick den Japanska cellbiologen Yoshinori Ohsumi nobelpriset i medicin/ fysiologi för sin forskning kring autofagi . Mer om hans forskning kan du hitta här https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2016/press.html

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 + 16 =